Bengtsfors » Madrid

A story from Borders of Franserud Middle School

Klockan 02:00 en måndag i februari vaknade mamma, pappa och jag. Vi skulle åka till Madrid i Spanien. Vi klädde oss och satte oss bilen vi åkte mot Landvetter i Göteborg. Resan tog två timmar. På vägen till flygplatsen drömde jag om hur härligt och roligt det skulle bli i Spanien men jag var också nervös och orolig att det inte skulle bli lika roligt som jag trodde.I bilen mådde jag illa eftersom jag inte hade ätit något på morgonen och jag hade inte sovit så mycket under natten. På Landvetter tog vi flygplanet till Schipol i Amsterdam vi flög i en timme och trettiominuter, en av Europas största flygplatser.

Schipol är jätte stort och fullt av affärer som hade allt man kan önska sig. Det var jätte roligt att var där men synd att vi hade så lite tid. Vi hann bara gå till några av affärerna innan flyget kom.När flyget kom var jag så sömnig att jag somna efter att vi lyft. Jag vaknade när en flygvärdinna kom förbi med matvagnen och sen somnade jag igen efter att ha druckit en Coca Cola och ätit en smörgås med ost som inte var god. I Madrid var det varmt och lite blåsigt. Det var skönt att slippa snön och kylan och komma till värmen. Medan vi tog taxin till hotellet märkte jag att det växte blommor i Spanien i februari. För mig var det konstigt eftersom det var vinter hemma. Hotellet var fint och stort precis som på webbsida. Det låg i mitten av centrum i Madrid vilket var bra för då behövde vi inte ta taxi eller tunnelbanan när vi skulle ut på tur.

Vi checkade in på hotellet och bar upp bagaget till vårt rum, sen lämnade vi vårt rum och vandrade runt i affärerna i Madrid. Det var jätte roligt eftersom jag gillar att shoppa. Det var bara först dagen så vi tänkte bara kolla runt i affärerna inte köpa något. Jag var också väldigt hungrig så jag orkade inte shoppa. Vi hittade en resturang som var ganska bra, Ginger hette den.Fast deras pommes var inte goda. Servitören som serverade oss var en man men han såg ut som en kvinna. Han hade långt hår som var uppsatt i en tofs och ett par jätte stora örhängen, han var klädd i svarta byxor och tröja trots att han var en kille.På hotellet la vi oss och sov eftersom vi var trötta efter 8 timmar på vägen. Det var skönt att sjunka in i den stora himmelsängen på hotellet för jag var hemskt trött. På morgonen vaknade vi och grattade mamma för att det var hennes födelsedag. Den bästa presenten hon fick tyckte hon var hela resan till Madrid. Efter frukost gick vi till Retio Park, en väldigt populär park, i närheten.

Det var spännande för det fanns mycket mer i den parken att se än man kan tro, t.ex många fina statyer, hundar, påfåglar och andra djur. Påfåglarna var stora, färgglada och väldigt tama för man kunde nästan klappa de.När vi hade kommit ut ur parken gick vi och shoppade igen i andra butiker. Vi stötte på en stor kyrka som var ganska viktig i Madrid. Vi gick in i kyrkan efter några turister.Det var varmt där inne för att det var så många som stod där och tog bilder för det fanns guldstatyer som jag tror var väldigt gamla.Vi stannade en stund och tog kort på den gammal kyrkan och guldstatyerna sedan gick vi till Puoreta de sol.Det är ett torg i centrum av Madrid. Där hittade vi en resturang som hette Mad Max, de serverade god mat tyckte jag för när vi gick där i från till hotellet var jag jätte mätt. På hotellet la vi oss och sov efter en lång dag. Näst sista dagen var vi till Santiago Bernabeu, ett av Europas största stadium. Det var spännande och roligt att se var Real Madrid brukar spela sin matcher på riktigt. För att komma dit var vi tvungna att ta tunnelbanan för Santiago låg inte nära oss. Tunnelbanas resan gick bra men jag visste inte att det gick så snabbt med tunnelbanan eller att så många åker tunnelbana. En man bjöd mig på några kakor men jag tackade nej.

Framme i Santiago kunde man köpa biljetter för att gå in. Pappa köpte biljetter till oss och sen åkte vi rulltrappor till platserna längst upp på arena. När vi tog rulltrappan märkte jag att det fanns massa kameror och säkerhets vakter över allt. På platserna längst ut kunde man stå och ta bilder på sig själv och arenan. Sen kom en svart bred korridor där det fanns många pokaler och diplom. Det var häftigt att se deras trofé speciellt hur många priser de hade. Det fanns pokaler som var lika stora som en skolbänk och videos med de bästa matcher Real Madrid nånsin spelat.I slutet av trofén kunde man gå ut och se arenan mycket närmare. Det var häftigt att kunna vara så nära planen att man kunde gå på den. I egentligen kunde man inte gå på planen för det fanns stora vita maskiner som såg till att gräset växte på planen. I stället för att gå på planen så kunde man få sitta på deras platser på bänken. De var mer som svarta fåtöljer och jätte sköna att sitta i. Man kunde också gå in i deras omklädningsrum vilket var bra för man kan inte missa deras omklädningsrum.

Omklädningsrummet var större än man nånsin kunde tänka sig, men det bästa var att man kunde se deras skåp. På skåpen fanns foto och namnet på den spelaren som ägde det. Rummet bredvid var Real Madrids pressrum. Jag trodde att Real Madrids pressrum såg annorlunda ut. Det var inte så stort som jag trodde, jag kunde knappt tror att alla medier som de får möta kan få plats där inne. Efter pressrummet gick vi till souvenirbutiken och köpte souvenirer. Vi köpte data gjorda bilder på oss med Ronaldo och Clubs Champions Européens. Det var coolt eftersom det såg ut som att det verkligen var Ronaldo. Vi köpte också fler souvenirer och sen tog vi tunnelbanan tillbaka till hotellet för att äta på en resturang. Efter maten bestämde vi oss för att gå till ett historiskt museum. På det historiska museet var det många gammal saker t.ex kläder, smink, tavlor, statyer, en vagn och miniatyrer av byggnader och berättelser om sakerna. Dom berättelserna berättade mycket av Madrids historia som vi inte visste om och var väldigt intressanta.

Efter vi hade sett allt gick vi ut och köpte oss biljetter till en turistbuss som gick runt i Madrid. Vi tog turistbussen eftersom att vi vill se mycket mer av Madrid än vi hade sett hittills. Jag tycker det var bra att vi tog turistbussen eftersom att vi såg många vackra statyer,byggnader och fontäner.Resan med bussen tog slut efter två timmar, när vi klev av bussen började vi gå till hotellet för att sova efter en låg,tuff dag i Madrid. Fjärde dagen skulle vi åka tillbaka till Sverige. Det var tråkigt för att vi hade haft så roligt. Jag önskade att vi kunde stanna mycket längre men pappa sa att det inte gick att flytta resan. Vi checkade ut och tog tåget från hotellet till flygplatsen. När jag satt på tåget tänkte jag på hur spännande,häftigt och rolig resan hade varit. På flygplatsen blev vi försenade på grund av tåget så vi fick skynda extra mycket. Men vi hann som tur med flyget och vi åkte till Amsterdam i två timmar. På flyget var de tråkigt för jag hade inget att göra. Men två timmar gick fort och vi landade i Amsterdam, där shoppade vi tills det andra flyget kom. På det andra flyget lyckades jag somna och jag hade inte lika tråkigt. Efter en timme och trettio minuter landade vi och gick och hämtade bagaget för att gå till bilen och köra tillbaka till Bengtsfors.