Bengtsfors » Thailand

A story from Borders of Franserud Middle School

I december 2014 så skulle vi åka till Thailand. Jag vet inte riktigt varför vi skulle åka till just Thailand, det bara blev så. Vi åkte till Skåne det tog unge-fär 7 timmar. Det var väldigt långtråkigt i bilen. Vi skulle åka till Skåne för att Jonnys familj skulle följa med. Jonny är min låtsas pappa.

De som skulle följa med till Thailand var jag min mamma min brorsa Nicolas, Jonny, hans föräld-rar, hans syster och hennes barn som är ungefär i 20 årsåldern. Vi sov över i Skåne en natt och nästa morgon var vi tvungna att gå upp tidigt. När vi var klara, hade ätit frukost och klätt på oss gick vi ut för att åka bil till tågstat-ionen. Vi fick vänta ganska länge då tåget kom och det var kallt. Vi skulle ta tåget till Köpenhamn för att ta flyget där. Det tog ungefär en och en halv timme att åka till Köpenhamn. Vi fick vänta på flygplatsen ganska länge, vi gick igenom gaten och tax free, och sånt som man brukar göra. Flygplanet var väldigt stort, för att man ska ju åka länge. Det var inte flera vå-ningar, vi hade tänkt att åka ett sånt flygplan men det var för dyrt. När man gick in i flygplanet såg man förstaklasserna som hade det lyxigt med en jät-testor stol och en stor tv-skärm.

Vi gick längre in i flygplanet och där fanns det tre spalter med stolar, vid varje stol fanns det en skärm där man kunde se på film, spela spel, lyssna på musik och kolla på hur flygplanet åkte. Vi skulle sitta på spalten i mitten. När jag satte mig låg det en filt och en kudde vid sto-len. Resan tar 11 timmar så det är ju bra att föröka sova en del. Jag såg bara 3 filmer innan jag somnade jag hade jättetråkigt. Jag ville bara komma fram och det var långtråkigt att bara sitta stilla. Lite kul var det att kolla på film. Nästa dag satt vi fortfarande kvar i flygplanet, det var tråkigt. Vi skulle landa i Bangkok det är Thai-lands huvudstad och befolkningen i Bangkok är lite fler än vad det bor i hela Sverige. Bredvid finns en bild på Bangkok. Det var väldigt fint och stort. Vi åkte i en minibuss till ett hotell där vi skulle sova under en natt. Det tog flera timmar att åka till hotellet och chauffö-ren körde jätte skumpigt och dåligt. När vi stannade för att ta en toapaus såg vi några munkar.

Tillslut kom vi fram.Hotellet var jätte fint och jag och Nico fick ett eget eget rum. Jag kunde inte somna för att Nico höll på att masa hela tiden och jag kollade på hur mycket klockan var i Sverige och tänkte på vad de gjorde i Sverige just då. När det är natt i Thailand är det dag i Sverige. Nästa dag så skulle vi åka till Koh Cang det betyder elefantön. Vi åkte dit med färja, det tog cirka 2 timmar. Det var tråkigt. Jag ville komma fram. När vi kom fram var det jättetrångt och när vi skulle gå av färjan för det var massor med cyklar, bilar och motorcyklar i vägen. Vi skulle bo i Koh Chang under hela resan föru-tom de sista dagarna då vi skulle bo i Bang- kok. Till vänster är det en bild på Koh Chang. Vi fick åka i en bil med en vagn där man kan sitta , den hade liksom inga fönster utan den hade bara sittplatser. Bilen parke-rade utanför vårt hotell. Hotellet var jättefint. Det var runt 35 grader varmt, mitt i mot ho-tellet fanns ett annat hotell där det fanns många munkar.

Vi gick in i hotellet för att checka in, det tog ganska lång tid men under tiden så skrev jag min resedagbok till skolan som min lärare Charlotte sagt att jag skulle skriva. På hotellet fanns det en lång ,vit strand, massagesängar, sol-stolar och många andra saker. Vi gick till våra rum vi fick gå igenom en fin gång där det fanns massor med blommor och växter. Det var i ett annat hus det var ganska fint och vi fick gå upp för några trappor innan vi kom till vårt rum längst bort i korridoren. Vi hade två rum, jag och Nicolas det ena och mamma och Jonny det andra. Jonnys föräldrar hade varit i Thailand förut och sa att i Thailand ska man inte gå på dörrtrösklar för att där ligger andarna och man ska inte trampa på de. När vi kom in i mitt och Nicos rum ( vi trampade inte på dörrtröskeln ) såg vi en säng, teve, ett bord och ett litet kylskåp där det låg massa Fanta sorter och Coca-Cola då man behövde betala för att dricka det. Det fanns två fönster också ett som man såg huset bredvid och ett där man såg ut över havet och hotellet.

Under Thailandre-san åt vi god mat, firande jul och nyår, mamma irriterade sig på den fula plast jul-granen, vi red på elefanter och längst fram på elefanten vid huvudet satt vår elefantförare, han var 13 år och höll på och snacka om Zlatan hela tiden. Ef-ter en stund fick vi pröva att sitta där framme vid huvudet det var lite skum-pigt. Jonny och Nicolas satt på en annan elefant,den största. För att komma upp på elefanten fick man gå upp för några trappor i en trappställning. Jag och Jonny snorklade runt två öar och kollade på korallrev , det var jätte fint. Vi såg massor av fiskar och koraller. Det var lite svårt för att vi simmade med simfötter och jag hade inte gjort det på jättelänge. Jag var också den yngsta i våran grupp. Mamma och Nicolas dök , de hade massor med utrust-ning, lufttuber, snorkel, simfötter osv. Det var tolvårs gräns på att dyka och jag var 9 år då så jag fick inte göra det. När jag och Jonny snorklade såg vi något på botten, det var mamma och Nico som dök. När vi skulle åka till öarna så åkte vi en stor båt med flera våningar. På båten gick dom igenom farliga fiskar som de skulle akta sig för.

Om man skulle dyka så var man tvungen att bli puttad av båten för att utrustningen vägde mycket och om man bara skulle hoppat av båten skulle man ramlat baklänges. När vi åkte till andra ön så var vår le-dare tvungen att gå så det fick komma en reserv som hoppade i med bara jeans och snorkel i vattnet. När vi skulle åka hem med båten stannade vi och fick gratis mat, under den tiden var det några australiensare som gjorde volter ner i vattnet, det var flera meter till vattnet. Jag blev sjuk under resan för att jag hade ätit glass, jag spydde i en dag. Nästan varje dag gick vi strandpromenaden ända längst bort på ön där det tog stopp vid en klippa. Vi fick se massor med små apor när vi var ute och gick,de var jättetaskiga och tog alla bananer som fanns i en affär. Vi åkte till Bangkok de sista dagarna och shoppade i ett shoppingcenter som var enormt. Sen åkte vi den långa resan tillbaka till kalla Sverige.