bengtsfors » kreta

A story from Borders of Franserud Middle School

Jag vaknade kl 02:00 en sommarnatt för att åka till Landvetter, en flygplats som ligger utanför Göteborg. Mamma, pappa och min storebror Felix och jag skulle ta flyget till Kreta. Vi åkte bil och pappa körde. På vägen såg vi åtta älgar men jag märkte de inte för jag sov nästan hela tiden. Flyget gick 05:00 och för att fördröja lite tid gick vi på taxfree och jag klarade mig igenom säkerhetskontrollen bara att jag hade lagt i parfym som de hällde ut för man får inte ha med sig vätska på planet. Jag köpte choklad som skulle smaka cookies and cream, pepsi och ett läppstift. Chokladen smakade gott men man blev trött på den ganska snabbt. När vi var på flyget så kollade vi på film och åt mat, det var både spännande och långtråkigt. Det var det för att jag var väldigt spänd att se stället. Jag fick en jättebra fönsterplats och så tog vi några coola bilder. På planet visade de filmen "Natt på museet". Vi var tvungna att köpa speciella hörlurar för det gick inte med vanliga hörlurar. Felix och jag fick varsin liten påse med chips och en festis. Filmen var lite sådär tyckte jag det var ganska spännande men den var lite svår att förstå.Vi åt mat, vi hade med oss mackor med skinka och ost på. Maten var god och jag blev mätt. Vi var framme i Kreta efter ca fyra timmar. Min första reaktion var att det var så varmt där.Vi landade i Heraklion som är den största staden i Kreta, men vi hade hotellet i Makrigialos som låg 1,5 timme bort så då skulle vi åka buss dit. Det var ganska segt att åka buss eftersom att det var så varmt och vi hade inget vatten, dessutom var det en man som luktade äckligt som pratade danska och ett barn som spydde i en plastpåse. Jag lyssnade på en ljudbok den hette Twilight och den var bra. Vi var framme i Makrigialos kl halv elva. Vi checkade in på hotellet och la våra väskor på rummet. Medan mamma och pappa köpte fika och vatten gick jag och Felix och köpte en present till våran syster Felicia, som inte var med. Under veckan var det jättestora vågor så när man stog där kom man nästan under vågorna. Man fick gratis glass och cola för att de tog förgivet att man hade all inclusive. Vi ville inte ha all inclusive för att vi ville gå på resturanger istället för på hotellet. En annan dag var vi på en marknad där kunde man köpa allt från leksaker till sniglar. Vid den djupa poolen som låg på andra sidan fanns det en minimarket där man kunde köpa godis, dricka, cyklop, smycken osv. Vi var i Kreta över midsommar och i Sverige regnar det ofta den dagen. Så blev det även i Grekland, men det kom bara några droppar sen gav det sig. Alltid när vi badade i havet var jag rädd för maneter, för en del av dem är farliga. På kvällarna åt vi middag på olika resturanger. Min favoritmat på resan var Gyros som smakade som kebab ungefär. På hotellfrukosten var det olika bröd, pannkakor, nutella, chokladkaka, juicemaskin. Det var jättegott. Under kvällarna var det shower. På showerna sjöng, dansade och spelades det teater. Det fanns en bar där man kunde få olika drinkar och olika slags saker man kunde dricka. En av dagarna sjöng jag låten uncover i något som hette "småstjärnorna". Jag var jättenervös men det gick bra. Där lärde jag känna två tjejer som hette Hanna och Klara som också sjöng. Vi åkte till Kreta för att Felix hade gått ut nian och då brukar vi åka någon stans i europa och det var ungefär som en belöning.Resan har varit jätte rolig och det var roligt att bada,sola, se den fina utsikten och att pröva ny mat som man aldrig har provat förr. På hemresan satt jag och Felix och kollade på filmen Divergient. Vi åt mat, denna gång var det köttbullar och makaroner med fruktsallad till efterrätt. När vi landade i Sverige var det första vi fick reda på var att det hade regnat hela veckan och då blev vi glada för att då visste vi att vi hade åkt på rätt vecka. När väskorna rullar in på rullbandet så tog det ett tag innan min väska kom så vi blev lite oroliga men den kom tillslut. Jag hade en sax i ett pennfack som jag kom genom med i Sverige men inte i Kreta som var lite konstigt. På vägrn hem lyssnade jag på musik och vi stannade på sibylla efter vägen.